img

Jak radzić sobie z tremą? Cz. II

Wizja czekającego nas przemówienia potrafi niejednego przerazić i zestresować. Spróbujmy wcześniej w domu zwizualizować sobie każdy etap przemówienia.

Z pewnością pomoże to oswoić się z sytuacja która nas czeka i pozbyć się w dużej mierze lęków. Wyobraźmy sobie sami siebie na podium wśród słuchającym widzów, jako zdecydowanego i charyzmatycznego mówcę, którego szanuje całe audytorium. W myślach przejdźmy przez wszystkie szczegóły wystąpienia, postarajmy się usunąć błędy i niedociągnięcia. Dobrze jest powtórzyć to kilka razy, za każdym bowiem razem możemy przewidzieć różne sytuacje co pomoże nam później odnaleźć się wśród tłumu osób. Wizualizacja wystąpienia usprawni nasze działanie i pomoże rozwiązać problemy o których nie zawsze od razu pomyślimy. Tym samym jest to krótka droga do wyobrażenia sobie sukcesu w czasie przemówienia i aplauzu widzów, porwanych emocjami po naszym wystąpieniu. Odniesiony sukces wyzwoli w nas uczucie ulgi i zadowolenia, a tym samym będzie nam dużo łatwiej wystąpić w rzeczywistości.

Nie dopuszczajmy do siebie negatywnych myśli przed występem

Nie stresujmy samych siebie myślami typu „zapomnę tekstu”, „stanę się pośmiewiskiem”, które podniosą nam tylko poziom leku i tremy. Myślmy całkiem odwrotnie, czyli „jestem świetnym mówcą”, „doskonale się przygotowałem”, co dostroi nas lepiej i wzmocni poczucie pewności siebie. Pozytywne nastawienie pozwoli nam na uspokojenie nerwów, więc automatycznie przyczyni się do sukcesu. Dobry humor to największy sprzymierzeńca sukcesu. Uśmiech na twarzy, żarty i śmiech pozwalają się rozluźnić, odreagować sytuacje stresujące i patrzeć na świat bardziej przez różowe okulary. Jeśli się śmiejemy to otoczenie odbiera nas pozytywnie i tak samo dzieje się ze słuchaczami na sali.

Humor i autoironia potrafią nam zjednać audytorium w niejednej trudnej sytuacji. Lęk i obawa przed wystąpieniem dotyczą nie tylko umysłu, ale i ciała. W czasie stresujących sytuacji nasze ciało się napina, ręce nam drżą, w ustach mamy sucho, a to wszystko sprawia że jeszcze trudniej jest o dobre wystąpienie. Bardzo dobrym sposobem jest zastosowanie ćwiczeń relaksacyjnych. Pomagają rozluźnić ciało i umysł, a stosować je można zawsze przed każdą stresująca sytuacją.

Wiele przykładów dobrych ćwiczeń znajdziemy na stronach internetowych lub w poradnikach dostępnych dla każdego. Można też dla relaksu posłuchać ulubionej muzyki która ukoi zmysły, to wszystko zależy od nas, co najbardziej wpływa uspokajająco na nasze zmysły.

Eryk

Redakcja b-plus-k.pl

Zobacz również